Vilkår og betingelser
Introduksjon til vilkårene og betingelsene
Dette kjøpet er underlagt følgende standardvilkår for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av den danske avtaleloven, den danske forbrukerkjøpsloven, den danske markedsføringsloven, den danske angrerettloven og den danske e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning av de lovbestemte rettighetene, men angir partenes viktigste rettigheter og plikter i forbindelse med transaksjonen.
1. Partene
Selger er Selskapet: Ledende Teknologi AS (Org nr: 925 949 086), Adresse: Strømsveien 318, 1081 Oslo, C. J. Hambros plass 2, 0164 Oslo. Mail: Kontakt@mazzetti.no og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøperen er den forbruker som bestiller og betegnes i det følgende som kjøperen/kjøperen.
2. Pris
Den oppgitte prisen for varene og tjenestene er den totale prisen som kjøperen skal betale. Alle priser er oppgitt i NOK. Denne prisen inkluderer alle avgifter, merverdiavgift og tilleggskostnader. Tilleggskostnader som Selger ikke har informert Kjøper om før kjøpet, skal ikke betales av Kjøper.
3. Vilkår og betingelser
Vilkårene er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Vilkårene er likevel ikke bindende dersom det foreligger en skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Selger i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i Kjøpers bestilling og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
4. Betaling
Selger kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den er sendt fra Selger til Kjøper. Dersom kjøperen betaler med kreditt- eller debetkort, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet vil bli belastet samme dag som varen sendes.
4.1 Betalingsleverandør
Betaling for produkter kjøpt i nettbutikken kan gjøres trygt og sikkert via vår betalingsleverandør Stripe eller PayPal.
Nettbetaling med Stripe aksepterer bank- og kredittkort med MasterCard og Visa. Du oppgir navn, kortnummer, utløpsdato og kontrollsiffer (CCV) når du betaler. Din sikkerhet er svært viktig for oss, og med partnere som Stripe er denne sikkerheten ivaretatt.
Hvis du betaler med PayPal, kan du velge å gjøre det fra PayPal-kontoen din eller MasterCard/Visa-kortet ditt (du trenger ikke å ha en egen PayPal-konto for å betale med kort). PayPal er en av verdens største betalingsleverandører på nett og brukes av tusenvis av nettbutikker og privatpersoner. Mazzetti.no får ikke tilgang til dine kredittkortopplysninger eller annen betalingsinformasjon om deg fra PayPal, og lagrer den derfor ikke.
Både Stripe og PayPal er store, internasjonalt anerkjente betalingsleverandører som lever av å gjøre nettbetalinger sikre. Vi har ingen tilgang til betalingsinformasjon som for eksempel kredittkortnummeret du oppgir når du betaler. Denne informasjonen sendes kryptert direkte til dem og kommer aldri inn på serveren vår. Vi får bare en bekreftelse tilbake om at betalingen er gjennomført, slik at systemet vårt kan sette statusen på bestillingen din til betalt.
5. Levering skal anses å ha funnet sted
Levering anses å ha funnet sted når kjøperen eller dennes representant har fått varen i sin besittelse.
Dersom leveringstidspunktet ikke er angitt i bestillingsløsningen, skal Selger levere varen til Kjøper uten ugrunnet opphold og senest 10 dager etter bestillingen fra Kunden. Varene skal leveres til Kjøper med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
6 Risiko for varene
Risikoen for varene går over på kjøperen når han eller hans representant har mottatt varene levert i henhold til punkt 6.
7 Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angreretten, kan kjøperen heve kjøpet av varen i samsvar med reglene i den danske angrerettloven.
Kjøperen må gi selgeren melding om angreretten senest 14 dager etter at fristen har begynt å løpe. Fristen omfatter alle kalenderdager. Hvis fristen utløper på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til neste virkedag.
Angrerettsfristen anses å være overholdt dersom melding er sendt før fristens utløp. Kjøperen har bevisbyrden for at angreretten er utøvd, og meldingen må derfor være skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Hvis kjøpet består av en enkelt vare, løper angrefristen fra dagen etter at varen(e) er mottatt.
Hvis kjøpet består av flere leveranser, løper angrefristen fra dagen etter at den siste leveransen er mottatt.
Angrefristen forlenges til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selgeren ikke informerer kunden om angreretten og et standardisert angrerettskjema før avtaleinngåelsen. Det samme gjelder dersom selgeren unnlater å gi informasjon om vilkårene, fristene og fremgangsmåten for utøvelse av angreretten. Hvis den næringsdrivende gir informasjonen i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok informasjonen.
Dersom angreretten utøves, skal varen returneres til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager etter at melding om utøvelse av angreretten er gitt. Kjøperen skal dekke de direkte kostnadene ved retur av varene.
Kjøperen kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon uten at angreretten bortfaller. Dersom testingen av varen går utover det som er rimelig og nødvendig, kan Kjøperen bli ansvarlig for en eventuell verdiforringelse av varen.
Selgeren plikter å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold og senest 14 dager etter at selgeren har mottatt melding om kjøperens beslutning om å benytte seg av angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen inntil han har mottatt varen tilbake fra Kjøper eller inntil Kjøper har fremlagt dokumentasjon på at varen er returnert.
Dersom kjøperen velger å benytte seg av angreretten, er det kjøperens ansvar å dekke fraktkostnadene. PS: Store deler av fraktkostnadene er inkludert i prisen på produktet. Dersom kjøper velger å benytte seg av angreretten, må kjøper påregne et høyere fraktbeløp på inntil kr 8 000,- (inkl. mva.).
8. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til partenes avtale, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved påberopelse av misligholdsbeføyelser bør varselet være skriftlig (f.eks. e-post) av bevismessige årsaker.
Oppfyllelse
Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Dersom vanskelighetene forsvinner innen rimelig tid, kan kjøperen likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen mister sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han eller hun venter urimelig lenge med å gjøre kravet gjeldende.
Avbestilling
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve avtalen.
Kjøperen kan imidlertid heve avtalen umiddelbart dersom selgeren nekter å levere varen. Det samme gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for avtaleinngåelsen, eller dersom kjøperen har informert selgeren om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Dersom varen leveres etter den tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter det leveringstidspunktet som var avgjørende for avtaleinngåelsen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen har fått kjennskap til leveringen.
Erstatning for skader
Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han har lidt som følge av forsinkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes en hindring utenfor selgerens kontroll, og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning, unngått eller overvunnet følgene av på avtaletiden.
9. Mangler ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Dersom det foreligger en mangel ved varen, må Kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, gi Selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøperen har alltid reklamert rettidig dersom det skjer innen to måneder etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Reklamasjon kan gjøres senest to år etter at kjøperen har fått varen i sin besittelse. Hvis produktet eller deler av det er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve heving av avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Fullstendige reklamasjonsregler her.
Reklamasjon til selger må skje skriftlig.
10. Utbedring eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve retting av mangelen eller levering av tilsvarende vare. Selgeren kan imidlertid motsette seg kjøperens krav dersom oppfyllelse av kravet er umulig eller påfører selgeren urimelige kostnader. Utbedring eller omlevering skal skje innen rimelig tid. Selgeren har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to forsøk på å avhjelpe samme mangel.
11 Prisavslag
Kjøperen kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke avhjelpes eller omleveres. Dette innebærer at forholdet mellom den reduserte prisen og den avtalte prisen tilsvarer forholdet mellom verdien av varen i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom det foreligger særlige grunner, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er reparert eller ombyttet, kan kjøperen også heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig.
12. Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige forpliktelser etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet og kreve erstatning av kjøperen. Selgeren kan også, etter omstendighetene, kreve forsinkelsesrenter, inkassogebyr og et rimelig gebyr for uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selgeren kan holde kjøpet tilbake og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Hvis varen ikke er levert, mister selgeren sin rett hvis han venter urimelig lenge med å gjøre kravet gjeldende.
Heving
Selgeren kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selgeren kan likevel ikke heve dersom kjøpesummen er betalt i sin helhet. Dersom selgeren setter en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selgeren heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen i henhold til lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet etter forutgående varsel sendes til kjøperen, som da kan bli ansvarlig for gebyrer i henhold til inkassoloven.
Gebyr for uinnhentede varer som ikke er forhåndsbetalt
Hvis kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøperen med et gebyr. Gebyret kan ikke overstige selgerens faktiske kostnader ved å levere varene til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
13. Garanti
En garanti givet af sælger eller producent giver køber rettigheder ud over de rettigheder, køber allerede har i henhold til ufravigelig lovgivning. En garanti begrænser således ikke købers ret til reklamation og krav i tilfælde af forsinkelse eller mangler i henhold til pkt. 9 og 10.
14 Personoplysninger
Den dataansvarlige for indsamlede personoplysninger er sælger. Medmindre køber giver samtykke til andet, må sælger i overensstemmelse med persondataloven kun indsamle og opbevare de personoplysninger, der er nødvendige for, at sælger kan opfylde sine forpligtelser i henhold til aftalen. Købers personoplysninger vil kun blive videregivet til andre, hvis det er nødvendigt for, at sælger kan opfylde aftalen med køber eller i lovbestemte tilfælde.
15. Løsning av tvister
Reklamasjoner må fremsettes overfor selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen henvende seg til Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet kan kontaktes på telefon 23 400 500 eller på www.forbrukerradet.no.